Bericht 14: Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 14: Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 14: Kaapstad

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

07 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve skatties,

het is zover, mijn laatste week is begonnen. Over een week zit ik weer gewoon bij jullie in alle regen, sneeuw, kou en weet ik wat nog meer...
Maar zover is het nog net niet- het is gewoon maandag, dus weblog-dag.

Eerst maar even over afgelopen weekend: Kaapstad was top! Echt een superleuke stad. En, waar ik al bang voor was, 3 dagen is echt te kort.
We zijn woensdagavond met de nachtbus vertrokken, zij het een uurtje later dan gepland- het blijft Afrika. Slapen lukte niet echt heel goed, dus donderdag was een vermoeiende dag. We zijn naar Cape-point geweest, en hebben een tour gedaan langs alle mooie voorstadjes van Kaapstad. Voorzien van de prachtigste surf-strandjes en uitzichtpunten. Een hele leuke dag, maar weinig Kaapstad voor ons gevoel. Dus de twee dagen daarna hebben we het programma dat Clive voor ons gemaakt had hier en daar iets aangepast, om echt nog iets van Kaapstad te zien. Vrijdag zijn we eerst naar Robbeneiland geweeest, heel indrukwekkend. De mijn waarin de gevangen moesten werken, en natuurlijk de gevangenis zelf- inclusief de cel van Nelson Mandela. De gids die de rondleiding deed heeft zelf ook gevangen gezeten op Robbeneiland, dus hij kon er heel pakkend over vertellen. Toen we weer aan vaste wal waren hebben we snel een broodje gekocht en zijn toen in de city-tourbus gestapt. Zo’n knalrode dubbeldekker, met allemaal een koptelefoon met audi-tour. We zaten helemaal bovenin- voorin, dus prachtig uitzicht. Ook dit was erg leuk, het zat niet ingebegrepen in onze Kaapstad-tour maar ik ben blij dat we het zelf hebben toegevoegd. We hebben echt alle facetten van Kaapstad gezien- van het drukke centrum tot de enorme huizen van de rich and famous aan het strand.

En gedurende die bustocht ondekten we ook wat dingen we eigenlijk wel heel graag wilden doen- dus ook het programma voor zaterdag hebben we aangepast. We zijn wat eerder van huis vetrokken die dag, en zijn begonnen met de tafelberg beklimmen, nou ja- in de kabelbaan. Daarna de stad in, gelopen door de Company Gardens, de Cathedral bezocht, en de Slave Lodge. Dit is het complex waar de slaven van de VOC vroegen ‘woonden’, en een aantal jaren geleden is dit heropend. Het is nu een museum over slagvernij. Ook erg interessant. En in de Slave Lodge was een tentoonstelling over Nelson Mandela, wat natuurlijk weer erg goed aansloot bij ons bezoek aan Robbeneiland een dag eerder.
Na het museum hebben we gelunched en nog lekker even over de markt geslenterd. En daarna hebben we een rondleiding & proeverij gedaan op Constantia. De oudste (en bekendste) wijnboerderij van de Eastern Cape. Erg leuk en lekker moet ik zeggen. Maar helaas voor jullie .. wijn in mijn koffer gaat niet lukken. En de lekkerste was ook 80 euro per fles ..

En toen was het weekend al weer om, gisterochtend zijn we om zes uur ’s ochtends wee rin de bus gestapt, en om half zeven ’s avonds waren we weer in Port Elizabeth. Waar Peter en Daphne zelfs al op ons stonden te wachten, echt zo lief!

En dan mijn laaste dagen hier. Morgen gaan we dus met een groepje vrijwilligers naar Algoa. Hier wonen 250 gehandicapte volwassenen, maar niet zoals bij ons in een woonvorm ofzo, gewoon met z’n 50-en op een slaapzaal. Dat zal dus best even confronterend zijn. Zeker als je je bedenkt dat er misschien ook wel Ithema-kinderen naar Algoa gaan als ze 18 zijn geworden..

Woensdag wordt een drukke dag. Eerst de hele dag naar Ithema, een dag vol kinderen en hun ouders, want er vinden die dag oudergesprekken plaats. En de ouders komen mee met hun kinderen in de bus, want de meesten hebben geen eigen vervoer. En dan ‘s avond mijn afscheidsdiner. Nou ja, ons afscheidsdiner moet ik eigenlijk zeggen. We vertrekken namelijk komend weekend met 5 vrijwilligers uit het huis, en met 8 vanuit Port Elizabeth. Het wordt dus een gecombineerd diner, want anders hebben we een week lang afscheidsdiners .. En voor iedere vrijwilliger worden alle ‘belangrijke’ mensen uitgenodigd- ik geloof dat de teller nu op 35 staat. Dus de auto’s gaan uit de garage, en daar gaan we eten.

Donderdag hebben we dan de optocht op Ithema, dus ook weer een hele leuke maar drukke dag. Vertrek staat gepland voor 10.30, dat wordt vast en zeker later- dus die dag zal ook omvliegen.

En dan vrijdag ons afscheid op Ithemba. Dus daar gaan we natuurlijk ook nog even iets leuks voor verzinnen, dan moeten we alleen nog even doen.. Maar dat komt wel goed. Ik heb vanmiddag mijn afscheidskadotjes al gekocht, dus dat is vast klaar.

En dan zit het er echt op- koffer inpakken en naar huis. Zondagochtend ben ik weer in Nederland. Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle leuke reacties, mailtjes en ander soortige berichten. Het is echt heel erg leuk om te merken hoeveel mensen zo’n weblog volgen en er op reageren, dat maakt het ook leuker om er weer iets op te schrijven. Dus baie dankie allemaal!

Tot in Nederland ..

Hele dikke kus, Josien