Bericht 24: Josien in Zuid-Afrika, deel 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 24: Josien in Zuid-Afrika, deel 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 24: Josien in Zuid-Afrika, deel 3

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

04 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve allemaal,

tijd voor de eerste aflevering van een nieuwe serie Josien in Zuid-Afrika.
Omdat mijn berichten op mijn Be-More weblog op de een of andere manier niet te lezen zijn, heb ik maar een heel nieuw weblog aangemaakt. Ik ging er vanuit dat iedereen wel op de hoogte wil blijven, dus ik heb de namen uit mijn vorige mailinglist overgenomen.

Ik ben na een lange vlucht inclusief wat technische mankementen aan het vliegtuig, uiteindelijk veilig aangekomen. Oudjaarsavond in het vliegtuig was ietwat teleurstellend: de piloot telde terug van 10 tot 0, wenste iedereen een happy new year en klaar was het. En ongeveer een kwartier later werd nog wat overgebleven champagne uit de businessklas nog verdeeld onder de liefhebbers. Maar goed, mijn nieuwe jaar begint evengoed niet verkeerd, zo in het heerlijke Afrika.

Eergisteren was een rustige dag, de meeste mensen waren nog vrij en Peter en Daphne dus ook. Peter heeft de halve middag liggen bellen voor een ‘goeie prijs’ voor een huurauto, en dat is gelukkig gelukt, dus die kon ik gisteren ophalen.

Dat ophalen ging natuurlijk op z’n Afrikaans en duurde dus vrij lang, maar uiteindelijk waren om half 11 dan toch bij Lelethu. Natuurlijk veel te laat voor het badderen, maar hebben wel lekker gespeeld .. Er zijn de afgelopen maanden veel baby’tjes geadopteerd, ondere andere naar Nederland, er zijn nu nog 2 meisjes die ik vorig jaar ook gezien heb en de rest is ‘nieuw’. Eentje daarvan mag van haar familie niet ter adoptie worden aangeboden (aangeboden klinkt wel heel naar, realiseer ik me nu ..) omdat ze haar tzt zelf weer wilden gaan verzorgen. Een aantal weken geleden is ze naar haar familie gegaan, maar helaas ging dit niet goed. Toen ze na een paar dagen gingen controleren hoe het ging bleek ze opgesloten in een hok in de tuin !! Nu is ze dus weer terug op Lelethu, en begint langzaam weer een beetje haarzelf te worden. Toen ze terugkwam weigerde ze te lopen, maar nu stapt ze gelukkig steeds weer wat meer. Ik ben benieuwd hoe haar toekomst eruit gaat zien ..

Lelethu is niet altijd geweldig voor de kinderen, ze worden bijvoorbeeld niet gestimuleerd zich te ontwikkelen omdat daar simpelweg geen tijd voor is, maar het is zeker beter dan ‘thuis’.

Vanochtend zijn weer naar Lelethu geweest. We waren lekker op tijd, dus konden mee-badderen en daarna hebben we met de oudsten even buitengespeeld. De kinderen komen eigenlijk nooit buiten, dus dat was erg spannend, ook lopen ze binnen altijd op blote voeten, dus het lopen op schoentjes valt niet mee .. Maar we zijn toch ruim een half uur buiten geweest, dus ze hebben lekker wat zonlicht en frisse lucht gekregen.

Voor het weekend hebben we nog niet zoveel plannen, Peter heeft een mevrouw in de townships leren kennen, ze woont met haar kleine en zieke kinderen in een shack, en heeft een groot gat in het dak. Ik geloof dat we dat gaan repareren, dus dat lijkt mee een goed plan! En verder zien we wel .. er komt ongetwijfeld nog wel meer op ons pad.

Tot snel weer,
liefs Josien

  • 04 Januari 2013 - 15:11

    Nadine:

    Josien, gelukkig nieuw jaar, meid!
    Je begint't in ieder geval mooi en goed daar, klinkt weer super wat je onderneemt. Geef die lieve Peter en Daphne en andere mensen daar een dikke knuffel van me!
    Alle liefs,
    Nadine

  • 04 Januari 2013 - 17:15

    Bea:

    Ha lieve Josien,
    Wat een tegenvaller die jaarwisseling, ik zag die piloot al samen met de stewardessen een polonaise lopen in het gangpad. En wat waren die mankementen? getsie, moest je helpen aanduwen of zo?
    Heerlijk dat je weer in je veilige nest bent bij P&D.En je bent er net en dan al een auto gehuurd en kids blij gemaakt. Het kan inderdaad slechter.
    Ben je trouwens nog aangehouden bij de douane met je koffer (hihi)

    Geniet nog lekker meissie en doe iedereen de gr van mij.
    Kus Bea

  • 05 Januari 2013 - 11:57

    Een Groot Fan:):

    Haaaa die lieve Josien!!!

    Natuuuuurlijk wil ik jou ook nu weer heel graag volgen! Wat heerlijk om weer bij Peter en Daphne te zijn!!
    Stil zitten komt nog steeds niet echt in jouw woordenboek voor he;) Wat heb je meteen alweer een boel gedaan!! Maar natuurlijk ook alleen maar fijn om al lekker snel aan de slag te kunnen!!
    Ik ga je als fan van het eerste uur op de voete volgen, met gepaste jaloezie;))
    Baie baie baie liefs vir ons spesiale Pa en Ma en al die kinders daar!!! En 'n dik drukkie vir jou!!!

    Xx Janske

  • 06 Januari 2013 - 17:11

    Renske:

    He lief, fijn dat je goed bent aan gekomen!! Geniet van alles he en geef Peter&Daphne en alle kids een dikke knuffel van me!! Ben benieuwd naar al je belevenissen!
    Liefs

  • 08 Januari 2013 - 08:54

    Lida:

    ha josien, ik heb op je be-more bericht gereageerd. is dat bij je aangekomen?

  • 10 Januari 2013 - 22:31

    Laura:

    Haaai Josien!

    Fijn te lezen dat je veilig bent aangekomen.. ja ik weer beetje late reactie maar toch ;)
    jammer dat je O&N niet zo spectaculair was maar idd je bent weer in het prachtige Afrika!!
    Beter kun je je jaar niet beginnen natuurlijk hihi :)
    Ben benieuwd naar je avonturen! Zet em op meis en GENIET !!

    Xxx laura

  • 15 Januari 2013 - 11:44

    Tilly:

    Dag Josien, net als Lida heb ik op je be-more gereageerd. Ik kon je verslag ook gewoon lezen. Ik heb mij aangemeld dus kan ik je ook volgen. groetjes en succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Josien

Actief sinds 04 Jan. 2013
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 13374

Voorgaande reizen:

17 Januari 2016 - 28 Januari 2016

Port Elizabeth 4

31 December 2012 - 26 Januari 2013

Port Elizabeth III

03 Maart 2012 - 21 Januari 2012

Port Elizabeth II

16 Januari 2013 - 15 Maart 2011

Port Elizabeth I

Landen bezocht: