Bericht 26: van alles te vertellen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 26: van alles te vertellen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 26: van alles te vertellen!

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

15 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve mensen,

allereerst baie dankie voor alle reacties en berichtjes. Het is erg leuk die te ontvangen, dus ga gerust zo door! Ik heb van verschillende mensen begrepen dat ze gereageerd hebben op mijn Be-More weblog, maar helaas heb ik dat niet allemaal ontvangen. Er is blijkbaar nog steeds een probleem met de server van Be-More. Dus reageer maar gewoon onder dit bericht, dan kan ik alles lekker lezen!

Heb inmiddels alweer zoveel beleefd dat ik goed moet nadenken waar ik ben gebleven.
De bonte avond van Tamsanqa was erg leuk en gezellig, de kinderen hadden de hele week geoefend, en dat was te zien ook! Het hek rondom de tuin was dicht, maar de muziek klonk door de hele buurt, dus achter het hek stond het vol met straatkinderen die kwamen kijken. Het blijft moeilijk die grote verschillen te zien, wij lopen lekker door de supermarkt, keuze te over en een uurtje later staan er 15 hongerige straatkinderen te bedelen. We hebben ons eten onder de jongens verdeeld, maar het blijft erg rot.

Donderdag en vrijdag waren gevuld met Lelethu, badderen, spelen en proberen zoveel mogelijk te doen wat we op onze verbeterpuntenlijst hebben gezet. Want wij moeten natuurlijk wel het goede voorbeeld geven, maar dat valt niet altijd mee .. Eten aan tafel bijvoorbeeld, we proberen nu de grote kinderen eerst maar zittend te laten eten, in plaats van liggend zoals de baby’tjes. Verder natuurlijk buitenspelen, de afgelopen dagen waren we met z’n 3en, dus allemaal 1kindje en voetballen maar. Erg vermoeiend (vooral voor ons),maar twee van de drie vonden het best wel leuk.
Het jongetje waar ik de vorige keer over vertelde is inmiddels weer terug op Lelethu, de operaties zijn goed gegaan. Hij lijkt niet zoveel pijn te hebben, maar kan ook niet echt een prettige houding vinden. Het lekkerste is rechtop tegen iemand aan liggen, dus tsja daar zaten we zo een tijdje. Maar die gipsen benen wegen behoorlijk wat, dus helaas voor hem niet de hele dag .. En het wondje op zijn hand is wel dicht, maar niet zo mooi, dus dat moeten we goed in de gaten houden.

Thuis vinden Peter en Daphne dat we veel te veel met de projecten bezig zijn, dus het weekend hebben ze ons meegenomen naar een huisje in badplaats Plettenberg Bay. Niet echt waarvoor ik hier gekomen ben, maar wel erg fijn en gezellig! De zaterdag bestond uit slenteren over de markt, het strand en een beetje barbecueën, en de zondag uit quad rijden op een off-road parcours en daarna heerlijk een uurtje in zee zwemmen om af te koelen. Ik heb begrepen dat het bij jullie vriest en sneeuwt enzo? Erg vervelend, succes daarmee!

Ithemba is vanaf deze week weer open, zij het niet zoals gepland. De kinderen zouden vanaf woensdag komen, zodat de staff maandag en dinsdag kon voorbereiden. Wij dachten maandagmiddag, we gaan even kijken en zien of we iets kunnen doen. Maar helaas: de deur was dicht. Een telefoontje leerde ons dat ze de opening nog een dagje uitgesteld hadden … en nu de voorbereiding een dag later gestart is, komen de kinderen ook een dag later, dus donderdag pas .. dat verdomde Zuid Afrikaanse tempo ook!

Vandaag stond op de planning op huisbezoek te gaan bij 2 meisjes die jaren op Ithemba zijn geweest, maar nu niet meer mogen komen omdat ze 18 geworden zijn. Het eerste meisje was niet thuis, dus dat schoot lekker op. Het tweede gelukkig wel, en het was erg leuk haar even te zien. Zij was erg verbaasd, maar bij het weggaan kregen we toch een dikke knuffel. Haar moeder vertelde dat ze nu de hele dag op de bank zit en televisie kijkt, echt heel jammer. Ik wil even kijken wat ik nog kan doen, maar ze kennen hier helaas niet iets als een sociale werkplaats, dus dat zal erg lastig worden. En dit is niet alleen een probleem voor haar, maar voor veel oud-Ithemba kinderen.

Omdat we dus tijd over hadden, hebben we die Zuid-Afrikanen eens laten zien wat je allemaal kunt doen in 1 dag. We hebben we een lijst gemaakt van alle wensen op Ithemba, vele vergen wat langere voorbereiding, maar een ook niet. En dus zijn we met deze lijst door heel P.E. gereden, overal gekocht wat we nodig hadden en zo mijn pietepeuterige autootje helemaal volgeladen!
De eerste ronde was onze achterbak gevuld met bordjes, bekers, schaaltjes en bestek, een totale verassing voor de staff, dus dat was erg leuk. Vooral Doreen, de kokkin was erg blij het schooljaar te kunnen beginnen met al deze nieuwe spullen. De tweede ronde was bij de apotheek: tandpasta, pleisters, gaasjes, handschoenen, spullen voor wondverzorging, spullen voor schurft en ringworm etc .. En nog wat andere attributen als nieuwe theedoeken om het nieuwe servies af te drogen, en nieuwe prullenbakken voor alle klaslokalen om het compleet te maken.
Er staat natuurlijk nog veel meer op de lijst, maar daar vertel ik wel over op het moment dat er iets gelukt is, want het verhaal is zo wel weer lang genoeg.

Nogmaals bedankt voor alle berichtjes, erg leuk om te lezen, dus reageer vooral!
En succes met alle sneeuw, ik geniet hier nog even heerlijk van de zon ..

Alles liefs, Josien

• 15 Januari 2013 - 19:21

Carla:

Hé liefie,

wat schrijf je weer een prachtig lang verhaal over je belevenissen! Lees je verhalen met groeiende trots.
    Goed dat Peter en Daphne jullie in de smiezen houden en hebben megenomen voor wat ontspanning, het tenslotte ook je vakantie. Ben benieuwd naar de verdere Ithemba plannen, lees ze graag weer.
    Geniet en maak plezier, liefs voor iedereen daar, dikke kus van mij!

• 15 Januari 2013 - 19:22

Carla:

Hier overigens geen sneeuw, schone droge wegen, wel vorst, maar dat is prima op deze manier...

• 15 Januari 2013 - 19:42

Marloes:

Hey Josien, '
    Leuk om je reisverslagen te lezen! Ook goed om even een weekend echt 'vakantie' te vieren, dat heb je wel verdient! Ga zo door meid en geniet er nog maar van!!
    xx

• 16 Januari 2013 - 00:06

Corine W.:

hallo josien,
    heb net zitten genieten van alle 3 je verhalen, meid wat heb je al veel meegemaakt.
    en wat een goed en dankbaar werk doe je toch.....
    wat een lekkere hummeltjes zijn het op die foto"s
    fijn dat je ook een leuk vrij weekend heb gehad, stoer hoor rijden op een quad!!
    geniet maar lekker van het zonnetje, hier ligt 15 cm sneeuw...ook wel gezellig hoor.
    Karin is 2/1 bevallen van dochter Lotte.
    wens je nog veel werkplezier, ik mis je wel hoor op de afd :-(
    lieve groetjes corine.

• 16 Januari 2013 - 04:41

Laura Clement:

Hee Meis,

Wat geweldig om al je avonturen een beetje mee te beleven via je blog ;)
    Hilarisch die kar vol spulletjes hahaha! wat een ontzettend leuke en lieve fotos!
    Lekker relaxen op het strand.. het was hier vandaag echt ellende! hahaha leve sneeuw in NL.
    Heb er maar liefst 3 uur over gedaan om naar huis te komen na mn nachtdienst ipv 15 min;)
    Dus geniet nog maar even van het heerlijke leventje daar!!! :D
    En neem wat zonnestraaltjes mee naar NL ;)

Veel Liefs Laura

• 16 Januari 2013 - 12:13

Toon En Jeanne Van Kuppeveld:

Hallo Lieve Josien/Rudis,

WAUW WAUW wat een PRACHTIGE verslagen,en wat zijn jullie lekker druk,KEI FIJN te lezen dat het allemaal doorgaat.Wij zijn wel HEEL JALOERS op jullie,maar het is niet anders,dit jaar lukt het ons JAMMERGENOEG niet om naar jullie te komen in Zuid-Afrika.
    Volgend jaar HOPELIJK beter,geef IEDEREEN een DIKKE KNUFFELLLLLLXXXXXXX van ons.
    Oh Josien kijk nog even op je rekening,en doe er iets goed nuttigs mee voor de Ithemba kids.
    Ook voor de staf van Ithemba.Peter Daphne Mike Esther Maureen etc etc etc HEEL VEEL LIEVE GROETJES van ons. Dikke XX Toon en Jeanne.

• 19 Januari 2013 - 10:27

Bea:

Hé Josientje, Wat ben je weer lekker bezig.
    Lekker stoer op een quad, hi hi, jij ben inmiddels al een soort GI Jane..
    En je favoriete bezigheid: shoppen!! Karren vol dit keer, wat zullen ze blij geweest zijn met al die leuke spullen.
    Die foto met die handen zijn geweldig,ik zie ze al uitvergroot hangen in je huis.
    Ik verheug me al op een leuk tentje in Leiden om straks al je verhalen nog eens live te horen.
    Dikke knuffel Bea