Bericht 8: struisvogels en een schoolreisje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 8: struisvogels en een schoolreisje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 8: struisvogels en een schoolreisje

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

02 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve allemaal,

tijd voor een nieuw verhaal..
We zijn vrijdag lekker luxe begonnen, liggend op een stretcher op het zonneterrein van het zwembad. Echt vakantie!

En toen zaterdagochtend vroeg uit de veren voor het weekend op de boerderij. Na een rit van ruim 4 uur, gelukkig met airco- maar toch, kwamen we aan bij de oma van onze reisleidster. Zij had voor ons een heerlijke lunch gemaakt. Daarna kregen we een uitgebreide rondleiding over de boerderij, we begonnen bij de babystruisvogeltjes en gingen langzaam naar steeds grotere.Daarna gingen we naar een ander stuk land, mochten we kiezen hoe we daar heen wilden rijden, in de bus of achter in een bakkie. Wij kozen natuurlijk voor het bakkie, een soort pick-up truck. Met z’n zessen achterin, met de wind door onze haren! Helemaal leuk! En we trokken flink de aandacht: zes blanken achterin een bakkie, dwars door een klein Afrikaans dorp.

Toen we gearriveerd waren hebben we eerst ons kamp opgebouwd. Toen was het tijd om af te koelen, dus op naar de rivier voor een verfrissende duik. En toen gingen we schieten! Met een jachtgeweer! Echt zo gaaf! Camilla, onze reisleidster, had de doos van de kampeertafel ergens in een bosje gehangen. Daarop stond natuurlijk een foto van die tafel, en haar vader bood 50 rand aan degene die het lampje op de tafel zou raken! Dus we hadden een doel.. Helaas heb ik zelfs de doos niet geraakt, laat staan het lampje, maar dat deed niets af aan de kick die het gaf.

Toen terug naar ons kamp, tijd voor de braai. Dat is een soort van barbecuen op een kampvuur, dat doen ze hier heel graag. Camilla maakte een soort tosti’s, en natuurlijk struisvogelbiefstuk! Daarna natuurlijk lekker slapen, wel in de tent want er was regen voorspeld. En die is ook gevallen, dus dat was een goede keuze.

De volgende ochtend was een van de meiden jarig, dus we zijn de dag letterlijk zingen begonnen. Daarna hebben we ons kamp opgebroken en zijn we naar het beginpunt van de hike gereden. De hike naar de bushman-paintings. Dat was nog een hele tour! Er is hier in januari 10 mm regen gevallen, tegenover vorig jaar 18 mm in het hele jaar. De berg die we gingen bestormen was dus helemaal groen begroeid. Hierdoor deden we over de heenweg al iets langer, laat staan de afdaling. Toen we eenmaal beneden waren was het toch wel een mooie tocht, maar onderweg heb ik daar wel momenten ietsje anders over gedacht.

Daarna weer naar oma haar boerderij voor de lunch, en toen terug in de auto richting P.E. Camilla heeft een pizzaoven in de tuin, dus we gingen de dag afsluiten met een pizza-braai. Intussen waren Peter & Daphne en anderen uit ons huis en Laura van Be-More, daar ook heen gekomen om de jarige job te verrassen. En dat lukte goed, dus dat was heel leuk! Een hele gezellige afsluiting van het weekend!

Nou, dat was het weekend .. proppievol en erg vermoeiend, maar wel leuk! Dan Ithema deze week, jemig dit gaat een lang verhaal worden ..

Ithema was rustig de afgelopen dagen. Een van de busjes was stuk, hierdoor kon een deel van de kinderen niet opgehaald kan worden, dus die zaten een paar dagen thuis. Zo’n moment is wel even confronterend .. Een aantal kinderen kon dus 2 dagen niet komen omdat de bus niet kwam, en vandaag reed de bus wel weer, maar stond een groot deel van de kinderen niet klaar. Waarschijnlijk omdat de ouders dachten dat de bus toch weer niet zou komen. Echt heel jammer dus!

Maar dit betekende wel dat we heel veel aandacht konden schenken aan de kinderen die er wel waren! Gisteren hebben Rudis en ik samen alle kinderen geschminkt. Echt een succes! Wij dachten we gaan lekker tutten met de meiden, maar alle jongens wilden ook. En de afgelopen week is het hier echt heel warm, eerst was het lekker warm, zonnig enzo. Maar de afgelopen dagen is het benauwd warm, dus dat is wel jammer. Ook voor kinderen want zelfs stilzitten veroorzaakt zweet. Dus gistermiddag hadden de duitse vrijwilligers waterballonnen gevuld. Helemaal geweldig natuurlijk! Iederen zijknat, maar lekker afgekoeld. Ondanks de warmte en de opkomst dus zeker een leuke dag. Alleen de combinatie schimink en water was niet zo geslaagd .. dat hebben we dan weer geleerd voor de volgende keer!

Hopelijk is de opkomst morgen beter, want morgen gaan we op schoolreis! We gaan met een groep van 15 kinderen naar een wildpark waar wij het eerste weekend ook zijn geweest. Dus vanmiddag hebben we boodschappen gedaan, drinken, broodjes, bananen en yoghurt. We zullen ze lekker volstoppen! Als we dan geen dieren zien, hebben ze toch een leuke dag ..

Heel veel liefs van mij
Heel veel liefs Josien