Bericht 22: weer lang en breed in Nederland - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 22: weer lang en breed in Nederland - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 22: weer lang en breed in Nederland

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

30 April 2012 | Nederland, Leiden

Zo, en toen zat het er weer op! Het gewone leven is al weer lang en breed begonnen, en is zo druk dat ik nu pas tijd heb om dit bericht af te maken. De weken in Afrika zijn voorbij gevlogen, maar wat was het heerlijk! Zo fijn om iedereen weer te zien, en ik ben erg blij met wat we allemaal hebben kunnen doen, al was het lang niet zoveel als ik wilde ..

De laatste dagen waren heel divers en erg leuk. Woensdagochtend op naar Leletu, waar we nog even heerlijk met alle kindjes gebadderd en gespeeld hebben. En toen iedereen daarna in diepe slaap was zijn we er stilletjes vandoor gegaan. Alleen het oudste jongetje was nog wakker, en zijn gehuil en geroep toen we weggingen ging door merg en been .. dus in de auto kwam er ook bij ons een klein traantje.

Het project voor straatkinderen s’ middags ging niet door: vanwege de nationale feestdag was het project gesloten. Ik vraag me dan gelijk af wat die kinderen dan de hele dag doen .. op een vrije dag blijven het straatkinderen zonder eten en een veilig thuis. Maar goed, niets wat ik daaraan kan doen.

Donderdag gingen we op naar Ithemba, waar we met alle kinderen hebben meegedaan aan een awareness- optocht. Samen met kinderen van andere projecten van PE Mental Health hebben we 3 km gewandeld en de kinderen aan de mensen laten zien. Laten zien dat ze net zo goed recht hebben op een veilig thuis, genoeg te eten en onderwijs. Een leuke dag. Er werd lekker op los gezongen en gedanst onder het wandelen. Vanaf de optocht ging iedereen weer naar huis, dus fatsoenlijk afscheid nemen zat er niet echt in.

En dus togen we ook vrijdagochtend nog snel naar Ithemba, om tijdens de morning-assembly afscheid te nemen, zodat het ook voor de kinderen duidelijk zou zijn dat we weg gingen. Maar ja, Afrika zou Afrika niet zijn als dat ook weer een beetje anders liep: de bus die de kinderen ophaalt was betrokken bij een aanrijding. Gelukkig maar een kleine, en dus geen gewonden. En terwijl we aan het wachten waren tot de bus terug zou komen werd Maureen (manager van Ithemba) even niet lekker. Terwijl ze op het toilet zat viel ze flauw. Uiteindelijk bleek dat ze al een aantal dagen niet gegeten had vanwege alle stress rondom Ithemba. Gelukkig knapte ze weer wat op toen we daar iets aan gedaan hadden.

Door al deze ontwikkelingen gingen we later weg dan gepland, dus moesten we uiteindelijk nog haasten, en kwamen we met gierende banden aan op het vliegveld.

Nogmaals wil ik iedereen heel hartelijk bedanken voor alle hulp, lieve reacties, en financiële bijdragen- ook uit onverwachte hoek! Want wat hebben we veel kunnen doen: natuurlijk het knutselen van de fotolijstjes, en het bezoek aan de kinderboerderij met lekkere hapjes onderweg. Maar ook schoonmaakspullen voor Ithemba, zodat ze de keuken en toiletten hygiënisch schoon kunnen maken, nieuwe wc-brillen voor de toiletten, de nieuwe schoenen voor Busisiwe en Netu, en aanvullingen op de Ithemba-maaltijden zoals watermeloen en yoghurt.

Maar na dit alles is er ook nog geld over, en dat bewaar ik zorgvuldig. Katarina, een van de Duitse vrijwilligers laat mij weten als er geld nodig is voor het een of ander, zij kent Ithema goed, en kan dat dus goed inschatten. En de rest bewaar ik voor de volgende keer .. want die komt er vast wel.

Liewe mense, nogmaals baie baie dankie vir al die hulp!

Heel veel liefs, Josien