Bericht 18: Kleinskool, Ithemba en Lelethu - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 18: Kleinskool, Ithemba en Lelethu - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 18: Kleinskool, Ithemba en Lelethu

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

08 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve allemaal,

veel te vertellen, dus tijd voor een nieuw bericht.

Na veel geregel voor het huren van de auto (en dus wennen aan het Zuid-Afrikaanse tempo) op maandag konden we dinsdag dan eindelijk echt op pad!

De ochtend begon op Kleinskool, een soort wijkcentrum midden in de township, opgezet door de vader van Daphne. Iedere dag van de week is er iets anders te doen, op dinsdag worden er voedselpakketten uitgedeeld. Iets waar ik vorig jaar al veel verhalen over had gehoord, en nu wel mee wilde maken. Bij binnenkomst worden alle mensen geteld, zodat er precies genoeg pakketten worden gemaakt. Voordat deze uitgedeeld worden moeten alle mensen de dienst bijwonen, hierin wordt gezongen, gepreekt en gebeden. Wij kwamen vlak voor het begin van dienst aan, en liepen tussen de mensen door naar voren om ons voor te stellen aan de medewerkers. Terwijl we naar voren liepen begonnen alle mensen in de zaal voor ons te klappen. Later bleek dat ze ons op die manier bedanken voor onze komst. Na de dienst krijgt iedereen 1 plastic zak met voedsel. Dit verloopt allemaal erg gestructureerd, later werd duidelijk waarom. Na het uitdelen bleef er een klein restje fruit over, en dit werd naast het hek neergezet. Mensen vlogen naar de kist, en bevochten elkaar voor 1 of 2 overrijpe peren. Erg moeilijk om te zien, en weer even een goede eyeopener: wat heb ik het toch goed. Niet alleen heb ik iedere dag lekker te eten, ik heb ook nog de vrijheid om te doen wat ik wil: zoals naar Zuid Afrika gaan, gewoon omdat ik dat graag wil. Al met al een indrukwekkende ochtend.

Een grote overgang, maar daarna gingen we (eindelijk) naar Ithemba. Het was een beetje vreemd, maar vooral erg leuk om daar weer binnen te lopen. De kinderen en de staf hadden geen last van het vreemde gevoel, en vonden het erg leuk om mij weer te zien en Renske te ontmoeten. Er moest natuurlijk gelijk gespeeld worden, en tijdens het duwen van de schommel zakt het vreemde gevoel al af, en leek het alsof ik niet weg ben geweest. Dinsdag was een hectische dag op Ithemba: een zieke chauffeur, een kapotte bus en veel vergaderen over de volgende dagen. Er werd woensdag en donderdag namelijk gestaakt in heel Zuid Afrika, dus ook hier. Het staken kan er hier heftig aan toe gaan, en daarom werd besloten Ithemba woensdag en donderdag te sluiten: te gevaarlijk om de townships in te gaan. Vanwege al deze hectiek hebben we dinsdag nog niet echt een plan kunnen maken voor de komende tijd, hopelijk vrijdag meer succes.

Dus toen moesten we even bedenken wat we woensdag en donderdag zouden gaan doen.. Maar dat was gelukkig snel geregeld: we willen deze weken ook graag naar andere projecten en mochten met medevrijwilliger Hilda mee naar Leletu, een babyshelter. Hier worden baby’s opgevangen die na hun geboorte worden afgestaan, of door de staat bij hun ouders zijn weggehaald. Vreselijk natuurlijk, maar de kinderen worden liefdevol verzorgd, en liggen gelukkig niet ergens alleen in een kartonnen doos. We hebben geholpen met het badderen, flesjes geven en lekker knuffelen. Want wat een schatjes allemaal! Onmogelijk natuurlijk, maar het liefste nam ik ze allemaal mee naar huis! Het was een fijne dag, zeker voor herhaling vatbaar!

Morgen gaan we naar Ithemba, waar we dan hopelijk een plan kunnen maken voor de komende tijd.

En dan is het alweer weekend, o jee wat gaat de tijd snel!

Veel liefs, Josien