Bericht 20: van alles wat - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 20: van alles wat - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 20: van alles wat

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

19 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Tijd voor een nieuw bericht!
Moest even teruglezen waar ik was gebleven, maar ben weer helemaal bij.

Het einde van vorige week was erg afwisselend, maar wel erg leuk.
Donderdag begonnen we op Kleinskool, waar we mee hebben geholpen in de kliniek. Het gaat er allemaal ietsje anders aan toe dan in Nederland. Er waren veel mensen naar de kliniek gekomen, zo’n 40 patiënten, die we in 2,5 uur tijd gezien hebben. Veel (jonge) moeders met jonge kinderen. De meeste mensen kwamen met griepachtige klachten, hoofdpijn- hoesten- spierpijn, niet echt gek natuurlijk als je bedenkt dat eigenlijk iedereen in de township ondervoed is vanwege het eentonige, of gebrek aan eten. Dat draagt natuurlijk niet bij aan de goede weerstand. Deze mensen kregen allemaal anti-griep pillen, paracetamol en een paar slokken vitaminedrank. Ook kwamen er 2 jonge mensen voor een snelle HIV test, dat was wel even omschakelen na al die griepjes. Voor 1 patiënt goed nieuws, voor de andere helaas niet ..

Vrijdag was een drukke dag: eerst naar het vliegveld om mede-vrijwilliger Hilda uit te zwaaien. Daarna even naar Ithemba, even lekker gespeeld. Er waren vanwege de problemen met de bus maar 15 kinderen, dus lekker veel aandacht voor iedereen. Toen de kinderen naar huis gingen zijn we met andere vrijwilligers bij Samkelo op bezoek gegaan. Samkelo is een gehandicapte jongen, en hij woont sinds kort een instelling voor gehandicapten. Hij zat de afgelopen jaren op Ithemba, maar is inmiddels 18 en moest dus helaas weg. Hij heeft het erg naar zijn zin op zijn nieuwe plek, maar krijgt helaas weinig bezoek van zijn familie. Vandaar dat wij op bezoek gingen. En ergens de komende dagen gaan we dat nog een keer doen!
Toen was de ochtend om, en ging het middagprogramma van start. We zijn weer naar Kleinskool geweest, dit keer om de kinderdienst mee te maken. Een kerkdienst voor alle kinderen uit te township. De kinderen hadden het erg naar hun zin, ze vonden het zichtbaar leuk om samen te zijn, en te dansen en te zingen. Sommige kinderen lopen een uur heen en een uur terug om te komen.

En vandaag waren we weer naar Ithemba, waar hard gewerkt moest worden. Alle fotolijstjes moesten af, en er moest geshopt worden. Gelukkig was er vandaag niet zo’n groot vervoersprobleem, en hoefden de kinderen dus niet heel vroeg weg, dat gaf ons wat extra tijd. De fotolijstjes zijn af! Vanmiddag alle foto’s laten afdrukken, en vanavond samen met de passe-partout in de lijstjes gedaan. En al zeg ik het zelf: ze zijn erg leuk geworden! Ben benieuwd wat de kinderen er morgen van vinden ..
Ook het shoppen was een groot succes: 2 paar nieuwe schoenen! Beide kinderen door het dolle heen met hun nieuwe stampers! En toen ook nog een stuk watermeloen als toetje: het was een geslaagde dag op Ithemba. Heel fijn!

Morgen staat ons uitje naar de kinderboerderij op het programma, dat wordt vast ook een succes. Gewapend met pakjes drinken en lekkere broodjes gaan we op pad!

Woensdag is hier een public holiday, en dus is Ithemba gesloten. Maar dat geeft niets gaan wij lekker naar de baby’tjes op Leletu. En als iedereen daar gebadderd is gaan we nog naar een ander project, een opvang voor straatkinderen. De mevrouw van het project kan wel wat hulp gebruiken, dus Afrika-papa Peter stuurt ons erop af! Op zich prima natuurlijk, vraag me alleen wel af wat we daar kunnen bijdragen zo vlak voor we naar huis gaan ..
Maar goed, dat gaan we allemaal wel weer zien.

Veel liefs, Josien