Bericht 19: op de foto! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu Bericht 19: op de foto! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Josien Wessels - WaarBenJij.nu

Bericht 19: op de foto!

Door: Josien Wessels

Blijf op de hoogte en volg Josien

14 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zo, weer tijd voor een nieuw verhaal.

Ik vind het best moeilijk om alles wat ik wil vertellen goed te verwoorden, maar ik ga mijn best doen.

Ik begin even met wat negatieve dingen, zodat ik dit hele verhaal wel lekker positief kan afsluiten. De afgelopen week heb ik ervaren dat de dingen er op Ithemba niet meer allemaal zo aan toe gaan als vorig jaar, en dat was voor mij best even een teleurstelling. Er zijn bezuinigingen aangekondigd door de organisatie waaronder Ithemba valt, PE Mental Health. De heftigste hiervan is het stoppen van het transport van de kinderen, per 1 april 2012. Dus alweer slecht nieuws, na het stoppen van de Be-More vrijwilligers. De sfeer op Ithemba is somber, de medewerkers zijn zichtbaar teleurgesteld, en stellen zich erg passief op. Op zich begrijpelijk, maar de kinderen zijn hier wel de dupe van, want er wordt weinig tot niets met ze ondernomen. Iets waar ik erg veel moeite mee heb.

Gelukkig wordt er wel gewerkt aan een oplossing: het idee is nu dat de ouders een eigen bijdrage gaan betalen. De bussen blijven op Ithemba en de vaste chauffeur kan de kinderen blijven rondrijden zoals hij al deed. Er zitten wel wat kleine nadelen aan: de bijdrage van 250 rand (zo’n 25 euro) per maand is voor veel ouders een hele hoop geld. En het geld wat hiermee opgehaald wordt is genoeg om de benzinekosten te dekken, voor onderhoud en het salaris van chauffeur Eugene blijft vrijwel niets over. Ik heb hierover mijn twijfels uitgesproken tegenover Eugene, omdat ik denk dat dit op langer termijn geen echte oplossing is. Maar Eugene heeft er het volste vertrouwen in, want, vertelde hij mij: het bestuur van Ithemba probeert om los te komen van de organisatie PE Mental Health om Ithemba zelf te gaan runnen. Zij vinden namelijk al langere tijd dat de belangen van Ithemba en PE Mental Health te verschillend zijn. Ik weet niet of dit gaat lukken, en mocht het wel lukken of het dan echt een oplossing is, maar ik hoop natuurlijk van harte van wel! Wordt vervolgd ..

Tot zover het ‘slechte’ nieuws. Over tot de orde van de dag.

Zodra wij op Ithemba waren zijn we in gesprek gegaan met Maureen, de manager. We hebben haar gevraagd om een lijst van kinderen die iets nodig hebben, denkend aan dokter, tandarts, medicijnen, nieuwe schoenen enz. Deze lijst liet lang op zich wachten (het Zuid Afrikaanse tempo is erg frustrerend als je maar 3 weken hebt), maar kwam vandaag dan toch eindelijk. Dus hier kunnen we nu mee aan de slag! De lijst bestaat vooral uit kinderen die nieuwe schoenen en/of uniformen nodig hebben. En dan bedoel ik ook echt nodig! Dus dat wordt shoppen .. Ook nemen we lekkere dingen voor de kinderen mee, als aanvulling op de Ithemba maaltijden. Yoghurt, watermeloen, en als we ergens nog een hoopje tijd kunnen vinden willen we volgende week nog even muffins bakken voor iedereen.

Omdat we in deze korte periode helaas weinig kunnen doen in het kader van alle beleidsveranderingen is onze missie zoveel mogelijk leuke dingen doen met/voor de kinderen. We hebben bedacht om van alle kinderen een leuke foto te maken, waarvoor ze zelf een passe-partout mogen knutselen en die ze dan in een fotolijstje mee naar huis krijgen. Iets tastbaars, en ook een aandenken voor als ze later groot zijn .. Een schot in de roos! De kinderen knutselen er op los, en poseren graag voor de foto. Hoe langer de shoot, hoe gekker de foto’s! En die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden ..

Volgende week gaan we nog een dagje op schoolreis, lekker naar de kinderboerderij. De kinderen zijn er al vaker geweest, maar vinden het erg leuk- dus geen probleem om nog eens te gaan. Hopelijk is dan de grote bus weer terug uit de garage zodat er zoveel mogelijk kinderen mee kunnen!

En natuurlijk zijn we in de tussentijd ook nog naar Leletu geweest, waar we weer een heerlijke dag hadden. Maandag zijn er nieuwe kindjes gekomen: een premature tweeling. Twee meisjes van 1600 gram, door hun moeder achter gelaten in het ziekenhuis. Wat een schatjes! En ze doen het gelukkig erg goed. Verder hebben we natuurlijk weer lekker gebadderd, gespeeld, en misschien wel het belangrijkste: lekker geknuffeld. Het was weer een heerlijke dag! Volgende week hopelijk nog een keertje tijd om langs te gaan ..

Morgen gaan we naar Kleinskool, op donderdag is er namelijk verpleegkundig spreekuur voor alle mensen uit de township. Iets wat ik natuurlijk ook wel wil meemaken, en waar ik hopelijk ook nog van dienst kan zijn.

Ik wil iedereen bedanken voor alle lieve en leuke reacties, het is zo fijn om te lezen er zoveel mensen volgen wat we hier allemaal (proberen te) doen. Baie dankie daarvoor!

Dit was het voor nu, het lijkt mij wel weer even genoeg. Tot de volgende!

Alle liefs, Josien

PS. jes
* Lieve Floris en Eva, het geld uit jullie spaarpot is aangekomen hoor! Dankjewel!
* Lieve Bea, de rooibos thee was heerlijk, bij jou ook? Voelde een beetje alsof je ook hier was!
* Lieve oud Ithemba-ers: daar is inderdaad ’n pragtige nuwe speeltoestel, ’n groot sukses! En van almal hier in de huis en op Ithemba ’n lekker drukkie en ’n soen terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Josien

Actief sinds 04 Jan. 2013
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 13368

Voorgaande reizen:

17 Januari 2016 - 28 Januari 2016

Port Elizabeth 4

31 December 2012 - 26 Januari 2013

Port Elizabeth III

03 Maart 2012 - 21 Januari 2012

Port Elizabeth II

16 Januari 2013 - 15 Maart 2011

Port Elizabeth I

Landen bezocht: